Hipoteza 5 – Budžetske politike obezbeđuju pravednu raspodelu
Da li je sam sistem prihodovanja lokalnih samouprava takav da se obezbeđuju makar uravnotežena izdvajanja za potrebe građana i građanki različitih sredina u jednoj zemlji? Imajući u vidu izuzetno centralizovan način donošenja političkih odluka u Srbiji, ovde se postavlja pitanje socijalne pravde i uticaja sistema budžetskih prihoda na povećavanje ili smanjenje razvojnih razlika na teritoriji države Srbije.
Ovu hipotezu često prepoznajemo i kao hipotezu decentralizacije. U velikoj meri, ova hipoteza ukazuje na različite pristupe prihodima na nivou lokalnih samouprava i regiona unutar jedne države. Moramo odmah na početku istaći da je struktura prihoda lokalnih samouprava u Srbiji takva da lokalne samouprave prilično zavise i od lokalnog ekonomskog razvoja. Najznačajniji izvor prihoda lokalnih samouprava dolazi od poreza na dohodak, dobiti i kapitalnih dobitaka, koji najdirektnije zavise od privrednih aktivnosti na teritoriji te lokalne samouprave. Transferi od centralnih organa vlasti su nešto značajniji prihod kod manje razvijenih opština, a daleko manje značajan prihod kod razvijenijih.
Ipak, i tu je reč o političkoj odluci sa odgovarajućim, zapravo izuzetno velikim, posledicama na realan život i na živote korisničkih grupa kojima se mi bavimo. Što je manji budžet naše lokalne samouprave, to je manja prilika da kroz budžetsko izdvajanje obezbedimo neophodna sredstva za servise, usluge i aktivnosti koje bi išle u korist ljudi zbog kojih postojimo. Kakva je situacija u Srbiji? Iako je na nacionalnom nivou više puta menjan pristup ovom pitanju, a sve u cilju obezbeđivanja što veće ravnopravnosti i ravnomernijeg razvoja, podaci govore da je realnost prilično drugačija i da pristup prihodima na nivou različitih lokalnih samouprava je dramatično različit.
Najbolji način da proverimo ovu hipotezu jeste da odredimo budžet per capita, to jest da utvrdimo koliko u lokalnim budžetima ima para po glavi stanovnika te lokalne samouprave. Evo nekih podataka iz 2014. godine, uzetih iz odluka o budžetu ovih lokalnih zajednica:
Grad | Prihodi u budžetskom planu 20141 | Broj stanovnika | Budžet per capita |
---|---|---|---|
Novi Sad | 17,879,223,832.00 Din. | 341,625 | 52,335.82 Din. |
Beograd | 78,125,136,527.00 Din. | 1,659,440 | 47,079.22 Din. |
Niš | 9,688,451,000.00 Din. | 260,237 | 37,229.34 Din. |
Subotica | 4,736,816,000.00 Din. | 141,554 | 33,462.96 Din. |
Užice | 2,469,900,000.00 Din. | 78,040 | 31,649.15 Din. |
Pirot | 1,499,385,000.00 Din. | 57,928 | 25,883.60 Din. |
Doljevac | 461,616,670.00 Din. | 18,463 | 25,002.26 Din. |
Kruševac | 3,180,415,400.00 Din. | 128,752 | 24,701.87 Din. |
Vranje | 1,993,870,000.00 Din. | 83,524 | 23,871.82 Din. |
Leskovac | 3,172,958,000.00 Din. | 144,206 | 22,002.95 Din. |
Ovde vidimo da se za kvalitet života građana i građanki Novog Sada godišnje može izdvojiti oko 52.000 dinara po glavi stanovnika iz gradskog budžeta, a u Leskovcu svega oko 22.000 dinara! Reč je o zaista ogromnoj razlici koja je posledica daleko veće razvijenosti privrede u Novom Sadu. Ipak, iako možemo da govorimo o tome da je Novi Sad jednostavno „uspešniji“ na tržišnoj utakmici, takođe možemo zaključiti da mere koje preduzima nacionalni nivo ne doprinose ravnopravnosti na nivou lokala širom države u meri u kojoj postoji želja da se to uradi.
Svakako, makroekonomski eksperti mogu dati izuzetno precizna objašnjenja uzroka i posledica ove situacije. Nas, kao građane, pre svega bi trebalo da zanima na koji način će država razvijati svoje politike kako bi obezbedila da se ove razlike umanje u budućnosti. Da li će se menjati pristup i načini finansiranja lokalnih samouprava ili će država preduzeti mere kojima će pomoći brži ekonomski razvoj manje razvijenih zajednica? Svakako, nešto je potrebno uraditi, a iznos budžetskih prihoda per capita je dobar pokazatelj da li država nešto preduzima i da li aktivnosti države daju rezultate.
Kako proveriti ovu hipotezu?
1. Iz Završnog računa naše opštine/grada, kao i opština i gradova sa kojima želimo da se uporedimo, uzeti podatak o ukupnim budžetskim prihodima. (x)
2. Sa sajta popisa stanovništva (popis2011.stat.rs) uzeti podatak o broju stanovnika u ovim opštinama. (y)
3. Podeliti x:y za sve odabrane opštine i gradove
4. Uporediti gde je naša opština/grad u poređenju sa drugima
- Hipoteza 1 – Budžetska sredstva se troše u dovoljnoj meri
- Hipoteza 2 – Budžetska sredstva se troše u dovoljnoj meri
- Hipoteza 3 – Budžetska izdvajanja obezbeđuju rešavanje problema kojim se bavimo
- Hipoteza 4 – Temakoju naša OCD zagovara dobija dovoljno sredstava
- Hipoteza 5 – Budžetske politike obezbeđuju pravednu raspodelu
- Hipoteza 6 – Iz republičkog budžeta odvaja se dovoljno za lokalni nivo